Frågor och svar

Jag får inte ut den hastigheten som jag köpt/mitt nät hackar.

Att du inte får ut den hastigheten du har köpt eller andra prestandaproblem beror i de flesta fall på ditt trådlösa nätverk.
Testa att koppla bort det trådlösa nätverket och koppla dig direkt på din router via kabel. Om problemen fortfarande kvarstår så ring din operatör och felanmäl.

Jag har ju köpt en trådlös router ihop med mitt abonnemang är det inte min operatörs ansvar att det fungerar?

Din operatör är ansvarig att hårdvaran de har skickat till dig fungerar som den ska men det är många faktorer som påverkar det trådlösa nätverket som är utanför din operatörs kontroll.
Här kommer lite tips på vad själv kan kolla på när ditt trådlösa nätverk inte fungerar som det ska.
Utformningen på ditt hus, materialet i väggarna mm påverkar täckningen så tänk på placeringen av din router.
Din grannes trådlösa nätverk kan störa ut ditt egna nät så kolla att ni inte sitter på samma kanal.
En mikrovågsugns som inte är helt isolerad kan läcka och även den störa ut ditt trådlösa nätverk.
Det trådlösa nätverket påverkas även av de mobiler, datorer mm som ansluter till nätverket. Gammal utrusning som anslutits till det trådlösa nätverk kan sakta ner hela nätverket även för den nya utrustningen.

Om jag har problem med min fiber vart vänder jag mig då?

Du ska alltid kontakta din operatör i första hand vid fel. De kommer driva ärendet vidare mot Zitius som skickar ut tekniker om felet inte ligger hos operatören själva.

Meddelande om status vid störningar.

Styrelsen ska i den mån det går att försöka gå ut med status via SMS vid större driftfel som berör hela föreningen. Vi kan dock inte ge några garantier för detta då uppdrag i föreningen sker på styrelsens fritid. Vi rekommenderar er även att kolla Zitius egna driftsida vid störningar. https://www.zitius.com/driftinformation/

Finns det någon möjlighet till gruppanslutning?

Styrelsen har undersökt de olika avtalen för gruppanslutning och beslutade att avvakta för en rad olika skäl. Dels så var bindningstiden för de flesta av avtalen väldigt långa (upp till fem år). Mycket kan hända med priser på den tiden och det som en gång var ett bra erbjudande kan snabbt bli ett dålig som man sen är fast i. Ett annat skäl att vi valde att avvakta är att vi först ville se stabiliteten för de olika operatörerna i vårt nät.

-Kan man få flera ip-adresser till samma anslutning?

Om man har ett hus med rum för uthyrning vill man kanske inte dela på samma anslutning pga juridiskt ansvar. Då finns det en teknisk möjlighet att få flera ip-adresser till samma anslutning. Nätet vi bygger är ett öppet nät vilket betyder att man är fri att välja operatör själv när nätet väl är färdigställt. Beroende på vilken operatör man då väljer så har med största sannolikhet de flesta av dem möjligheten att ge flera IP-adresser till en och samma anslutning. Någon kostnad för detta kan vi inte ge i detta skedet.

-MOMS?

Bredbandsfiber i Odensåker ek för har för avsikt att momsregistera sig enligt av skatteverket anvisat upplägg för denna typ av föreningar. För dig som privatperson innebär detta att vår investering inte kommer att belastas med moms utan du kommer att betala, genom att göra en kapitalinsats till föreningen, utan att detta utlöser moms. För dig som är företagare och momsregistrerad innebär det att du har möjligheten, att istället välja att föreningen fakturerar dig inkl moms som du i din tur kan lyfta. Det förutsätter naturligtvis att investeringen sker i ditt företag eller att du proportionerar den del som är privat respektive i företaget. Det ger dig också möjligheten till direktavdrag för investeringen om den understiger 25 000 kr alternativt att göra avskrivningar på densamma om den överstiger 25 000 kr ex moms.
Har ni några frågor till Odensåkersfiber avseende detta  var vänlig kontakta Anders Eklund.
anders.j.eklund@spray.se

-Får man HD-kanaler med fiber?

OBS att svaret inte är uppdaterat med utbud och kostnader för vår förening, utan se det som ett exempel.

På frågan om man kommer att få HD-kanaler (högupplösta kanaler) till TV’n med fiberuppkoppling, så att man inte byter ner sig om man har HD via Boxer eller liknande idag är det korta svaret:
Man har minst lika stor möjlighet att få högupplöst TV som med dagens lösningar.

Så här ser det ut hos ett par olika leverantörer:

  • Om man tecknar kabel-TV via Fastbit är grundutbudet 19 kanaler för 135 kr/mån. Endast svt1 och svt2 ingår som HD-kanaler. Utöver detta kan man sedan teckna valfritt kanalpaket från Sappa. Där finns till exempel ett HD-paket med 12 kanaler för 139 kr/mån. Sappa har massor av olika kanalpaket för olika smaker, så gillar du TV är det väl värt ett besök på deras hemsida: www.sappa.se.
  • Telia och openbit är två exempel på tjänsteleverantörer som levererar digital-TV med olika typer av kanalpaket. Bilda er en uppfattning om utbudet på www.openbit.se eller telias hemsida: http://www.telia.se/privat/tv/kanalpaket

Dessutom kommer internetuppkopplingen att vara så snabb att man kan få högupplöst film och tv-program ”on-demand” dvs man hyr film eller tecknar abonnemang på en tjänst som strömmas helt och hållet över internet. Detta kräver dock en smart-tv, htpc, apple-TV eller annan liknande lösning för TV’n. Tjänster som lanserats under året är t ex HBO, och Netflix. Tjänster som funnits längre är tex VoddlerViaplay och SF-Anytime. Kvaliteten på dessa kanaler ökar ständigt och särskilt Netflix driver på för HD-kvalitet i sin tjänst, vilket kräver en snabb uppkoppling.

 

-Kan jag använda den TV jag har nu, om jag väljer att skaffa TV via fiber?

Ja. Om du kan använda din TV nu, så kan du göra det när du får TV-programmen via fiber också.

Med IPTV skickas TV-signalerna digitalt som ”vanlig” internet-datatrafik. Det gör att du har en speciell box vid TV:n, på precis samma sätt som du behöver ha en box idag, för att kunna se på TV via parabol eller via Boxer.